Hvad koster en syg medarbejder?

Sygefravær koster for alle virksomheder, men hvor dyrt er det egentlig, hvis en medarbejdere melder sig syg fx med stress i en længere periode?

Når medarbejderen melder sig syg, kommer fraværet med både direkte og indirekte omkostninger og flere beregninger viser, at det er en omkostelig affære både for virksomheden og medarbejderen.  

Ifølge Dansk statestik tjener den gennemsnitlige dansker 45.000 DKK. Hvis vedkommende melder sig syg med stress over en længere periode på fx 30 arbejdsdage er der, som nævnt, en del flere omkostninger en “bare” lønnen virksomheden skal betale.

De direkte omkostninger 

En medarbejder med en løn på 45.000 DKK melder sig syg med stress, omkostninger for de første 30 arbejdsdage kan se sådan her ud:  

Løn under sygdom: 63 191 DKK


Ud over løn omkostninger har virksomheden udgifter til: 

  • Feriepenge (12,5% af løn) 

  • Pension (12% af løn) 

  • Øvrige omkostninger (20% af løn til abonnementer, licenser, kontorplads mm.) 

I alt inkl. løn og øvrige omkostninger: 92 269 DKK


I nogle brancher er det nødvendigt med en vikar I perioden, lønnen til virkaren kommer så oven i de allerede nævnte omkostninger. I mange brancher er vikaren ofte dyrere i konsulenthonorarer end lønnen til den faste medarbejder.

Som arbejdsgiver skal du som hovedreglen betale 100% af din medarbejders løn de første 30 dage, herefter kan der søges refusion. Der vil dog stadig være indirekte omkostninger forbundet med sygefraværet🤒

De indirekte omkostninger

En syg medarbejder koster mere end sin løn - allerede fra dag 1. Nedenstående er indirekte udgifter som virksomheden skal tage stilling til ved en sygemelding💸: 

  • Brug af ledelsestimer

  • Nedsat drift  

  • Nedsat sikring af deadlines og leverancer 

  • Risiko for nedsat kundetilfredshed 

  • Omprioritering af arbejde 

  • Ekstra arbejdsbyrde på kollegaer 

  • Øget risiko for flere sygemeldinger til kollegaer pga større arbejdsbyrde 

  • Øget risiko for opsigelse ved øget arbejdspress 

  • Ekstra udgifter ved nyansættelser på baggrund af opsigelser 

  • Evt. behov for virkardækning (som øvrig personale skal oplære) 

Virker sygefraværssamtaler?

Djøf har foretaget en undersøgelse blandt deres medlemmer om medlemmernes sygefravær og tilbagevendelse til arbejdslivet. 59 procent af dem, der har deltaget i en sygefraværssamtale, vurderer, at samtalen enten bidrog negativt eller ingen effekt havde i forhold til at komme tilbage på arbejde i forbindelse med en sygemelding – begrundelsen for udtalelserne er følelsen af at lederen ikke er klædt ordentlig på til at holde samtalen (www.djoef.dk)

Hvad er løsningen, og hvordan kan man som leder bedst hjælpe og støtte en medarbejder ved sygefraværssamtalerne? Hvordan støtter virksomheden medarbejderen og hjælper dem trygt og godt tilbage? Mange virksomheder kan igennem deres pensionsselskab tilbyde deres medarbejder psykolog samtaler, fysioterapi og via egen læge kan medarbejderen med en henvisning benyttet deres sundhedsforsikring. Mange pensionsselskaber er også selv opsøgende ud mod deres kunder og medlemmer. 

Det kan altid betale sig at investere i medarbejderne!

Når psykolog behandlingerne er afsluttet er der en stor risiko for at medarbejderen stadig er sygemeldt eller måske kun startet stille op på arbejdet. Her vil mange have gavn af ekstra støtte og hjælp til at komme helt i mål. Dels for at komme godt og trygt tilbage, få værktøjer til at tackle fremtidige udfordringer og forhindre eller minimere risikoen for tilbagefald. Det er vigtigt, at se helheden hos den enkelte og udfordringens omfang - fx er stress ofte ledsaget af søvnproblemer, som fortsætter efter stressen er blevet behandlet.

Derfor vil det oftere være billigere at forebygge og udarbejdet en klar strategi med en fast samarbejdspartner der kan tage vare om syge medarbejdere - og få dem trygt og sikkert tilbage på arbejde.

Hvad tilbyder LMI Healthcare?

Hos LMI Healthcare udarbejder vi strategier der hjælper jeres virksomhed med at nedbringe sygefraværet og de omkostninger der er forbundet med sygefravær. Vi identificerer årsagerne til medarbejdernes helbredsproblemer og tilbyder en langsigtet, målrettet indsats til at hjælpe hver enkelte medarbejder og virksomhedens økonomi og drift.

Adfærdsændringer kan tage lang tid og der skal være fokus på individets behov for at opnå succesfulde resultater. Hos LMI Healthcare bruger vi moderne e-sundhedsværktøjer og en personlig relation til opfølgning på sygefraværet og hjælp til langvarige livsstilsændringer.

Med et godt overblik over de forskellige sundhedstilbud, en tidlig indsats, en systematisk opfølgning får I en bedre mulighed for at nedbringe sygefraværet og mere ro til andre ledelsesmæssige opgaver.


For ingen strategi kan føres ud i livet uden en indsats - og en god plan 👏 .

Forrige
Forrige

Hvorfor LMI Healthcare?

Næste
Næste

Vi tilbyder søvnbehandling, søvnkursus og foredrag